Informujemy, że weszło w życie Zarządzenie Nr 70/2024 Rektora Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie z dnia 8 listopada 2024 r. w sprawie zasad wykorzystywania narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w dydaktyce i nauce.
W Rozdziale 4 przywołanego Zarządzenia uregulowane zostały zasady wykorzystania generatorów treści w badaniach naukowych.
§ 16.
- Badacze w procesie badawczym mogą korzystać z generatorów treści do:
- organizacji sesji burzy mózgów, które pomagają w definiowaniu kluczowych pytań badawczych i problemów, a także w tworzeniu tytułów i innych elementów strukturalnych prac;
- wsparcia optymalizacji struktury pisemnej pracy dyplomowej, w tym do adekwatnego rozmieszczenie sekcji i rozdziałów na podstawie dostarczonych treści; podstawowa struktura musi być wynikiem własnej pracy autora;
- przeszukiwania literatury i baz danych w poszukiwaniu odpowiednich źródeł;
- generowania kluczowych słów i fraz potrzebnych do efektywnego przeszukiwania literatury;
- automatyzacji analiz bibliometrycznych i prezentacji ich wyników w formie tabel, wykresów lub map zmiennych;
- automatyzacji procesu tworzenia tabel na podstawie danych dostarczonych przez autorów;
- automatycznego formatowania bibliografii zgodnie z akademickimi standardami cytowania;
- tworzenia schematów, wykresów, diagramów, infografik według szczegółowych instrukcji autora;
- pomocy w tworzeniu i modyfikowaniu kodu komputerowego; ostateczna kontrola nad logiką i strukturą programu musi należeć jednak do autora; autor powinien mieć pełną kontrolę nade procesem projektowania i implementacji algorytmów;
- wspierania procesu eksploracji danych, umożliwiając dokładne analizy oraz przeprowadzanie złożonych obliczeń matematycznych i statystycznych;
- automatycznego generowania kodu modeli, takich jak np. modele ekonometryczne, socjologiczne, matematyczne, wykorzystując do tego celu dostarczone dane;
- upraszczania skomplikowanych równań i wzorów matematycznych, co ułatwia ich analizę i zrozumienie;
- tworzenia tekstów, grafik, zbiorów danych wspomagających, ale niezastępujących analizy;
- weryfikacji, czy publikacja spełnia określone standardy formatowania i normy akademickie;
- korekty gramatycznej, interpunkcyjnej oraz do tłumaczenia tekstów.
- Wszystkie treści merytoryczne zawarte w publikacji naukowej lub pracy akademickiej, w tym własne sformułowania autora oraz treści podawane za innymi autorami, powinny być efektem pogłębionej refleksji autora.
§ 17.
- Wyniki pracy generatorów treści nie mogą zastępować oryginalnych analiz ani interpretacji wyników badań. Badacze odpowiadają za prowadzenie oryginalnych badań i zapewnienie dokładności i integralności ich wyników.
- Badacze muszą upewnić się, że wykorzystanie generatorów treści jest zgodne z najwyższymi standardami etyki akademickiej.
- Badacze muszą rozważyć etyczne implikacje wykorzystywania generatorów treści w swoich badaniach, szczególnie przy interpretacji danych generowanych przez te generatory lub podejmowaniu decyzji na ich podstawie.
- Użycie generatorów treści do tworzenia fałszywych lub sfabrykowanych danych badawczych jest zabronione i stanowi naruszenie zasad akademickich.
- Wyniki uzyskane za pomocą generatorów treści muszą być krytycznie ocenione i zweryfikowane z wiarygodnymi źródłami naukowymi przed ich włączeniem do pracy akademickiej.
§ 18.
- Nie jest dopuszczalne wykorzystanie generatorów treści do:
- tworzenia podstawowej struktury czy kluczowych elementów publikacji;
- tworzenia całych akapitów, rozdziałów czy innych sekcji publikacji, które potem są jedynie edytowane przez autora lub inne generatory treści;
- generowania hipotez, tez czy pytań badawczych, które powinny być wynikiem intelektualnego przemyślenia i zrozumienia materiału badawczego przez autora
- automatycznego generowania opisów i interpretacji wyników badań;
- generowania kluczowych wniosków badawczych, które powinny być wynikiem niezależnej analizy autora pracy
- Tworzenie tekstów, grafik, zbiorów danych lub innych obiektów na potrzeby ich analizy jako treści stworzonych przez sztuczną inteligencję jest dozwolone, pod warunkiem, że tego typu treści będą jednoznacznie oznaczone z podaniem usługi, z wykorzystaniem której powstały. W pozostałym zakresie pracy pisemnej, jej autor powinien stosować standardy określone w niniejszym zarządzeniu.
Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią Zarządzenia, które dostępne jest w Monitorze UKSW.
12 listopada 2024