Przejdź do treści

Zasady wykorzystania sztucznej inteligencji w badaniach w UKSW

Informujemy, że weszło w życie Zarządzenie Nr 70/2024 Rektora Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie z dnia 8 listopada 2024 r. w sprawie zasad wykorzystywania narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w dydaktyce i nauce.

W Rozdziale 4 przywołanego Zarządzenia uregulowane zostały zasady wykorzystania generatorów treści w badaniach naukowych.

§ 16.

  1. Badacze w procesie badawczym mogą korzystać z generatorów treści do:
    1. organizacji sesji burzy mózgów, które pomagają w definiowaniu kluczowych pytań badawczych i problemów, a także w tworzeniu tytułów i innych elementów strukturalnych prac;
    2. wsparcia optymalizacji struktury pisemnej pracy dyplomowej, w tym do adekwatnego rozmieszczenie sekcji i rozdziałów na podstawie dostarczonych treści; podstawowa struktura musi być wynikiem własnej pracy autora;
    3. przeszukiwania literatury i baz danych w poszukiwaniu odpowiednich źródeł;
    4. generowania kluczowych słów i fraz potrzebnych do efektywnego przeszukiwania literatury;
    5. automatyzacji analiz bibliometrycznych i prezentacji ich wyników w formie tabel, wykresów lub map zmiennych;
    6. automatyzacji procesu tworzenia tabel na podstawie danych dostarczonych przez autorów;
    7. automatycznego formatowania bibliografii zgodnie z akademickimi standardami cytowania;
    8. tworzenia schematów, wykresów, diagramów, infografik według szczegółowych instrukcji autora;
    9. pomocy w tworzeniu i modyfikowaniu kodu komputerowego; ostateczna kontrola nad logiką i strukturą programu musi należeć jednak do autora; autor powinien mieć pełną kontrolę nade procesem projektowania i implementacji algorytmów;
    10. wspierania procesu eksploracji danych, umożliwiając dokładne analizy oraz przeprowadzanie złożonych obliczeń matematycznych i statystycznych;
    11. automatycznego generowania kodu modeli, takich jak np. modele ekonometryczne, socjologiczne, matematyczne, wykorzystując do tego celu dostarczone dane;
    12. upraszczania skomplikowanych równań i wzorów matematycznych, co ułatwia ich analizę i zrozumienie;
    13. tworzenia tekstów, grafik, zbiorów danych wspomagających, ale niezastępujących analizy;
    14. weryfikacji, czy publikacja spełnia określone standardy formatowania i normy akademickie;
    15. korekty gramatycznej, interpunkcyjnej oraz do tłumaczenia tekstów.
  2. Wszystkie treści merytoryczne zawarte w publikacji naukowej lub pracy akademickiej, w tym własne sformułowania autora oraz treści podawane za innymi autorami, powinny być efektem pogłębionej refleksji autora.

§ 17.

  1. Wyniki pracy generatorów treści nie mogą zastępować oryginalnych analiz ani interpretacji wyników badań. Badacze odpowiadają za prowadzenie oryginalnych badań i zapewnienie dokładności i integralności ich wyników.
  2. Badacze muszą upewnić się, że wykorzystanie generatorów treści jest zgodne z najwyższymi standardami etyki akademickiej.
  3. Badacze muszą rozważyć etyczne implikacje wykorzystywania generatorów treści w swoich badaniach, szczególnie przy interpretacji danych generowanych przez te generatory lub podejmowaniu decyzji na ich podstawie.
  4. Użycie generatorów treści do tworzenia fałszywych lub sfabrykowanych danych badawczych jest zabronione i stanowi naruszenie zasad akademickich.
  5. Wyniki uzyskane za pomocą generatorów treści muszą być krytycznie ocenione i zweryfikowane z wiarygodnymi źródłami naukowymi przed ich włączeniem do pracy akademickiej.

§ 18.

  1. Nie jest dopuszczalne wykorzystanie generatorów treści do:
    1. tworzenia podstawowej struktury czy kluczowych elementów publikacji;
    2. tworzenia całych akapitów, rozdziałów czy innych sekcji publikacji, które potem są jedynie edytowane przez autora lub inne generatory treści;
    3. generowania hipotez, tez czy pytań badawczych, które powinny być wynikiem intelektualnego przemyślenia i zrozumienia materiału badawczego przez autora
    4. automatycznego generowania opisów i interpretacji wyników badań;
    5. generowania kluczowych wniosków badawczych, które powinny być wynikiem niezależnej analizy autora pracy
  2. Tworzenie tekstów, grafik, zbiorów danych lub innych obiektów na potrzeby ich analizy jako treści stworzonych przez sztuczną inteligencję jest dozwolone, pod warunkiem, że tego typu treści będą jednoznacznie oznaczone z podaniem usługi, z wykorzystaniem której powstały. W pozostałym zakresie pracy pisemnej, jej autor powinien stosować standardy określone w niniejszym zarządzeniu.

Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią Zarządzenia, które dostępne jest w Monitorze UKSW.

12 listopada 2024